Hydraulické oleje
V této kategorii najdete hydraulické oleje do posilovačů řízení, tlumičů pérování, hydraulického nastavení podvozku a některých brzdových systémů.
Kdy je nutné vyměnit kapalinu v posilovači řízení?
Většina automobilek jako Mitsubishi, Volkswagen, Ford doporučuje vyměnit kapalinu jednou za 1-2 roky nebo každých 100 000 kilometrů. Tyto signály mohou naznačovat, že je nutné provést neplánovanou výměnu oleje:
- změna barvy, ztmavnutí oleje;
- výskyt zápachu hoření;
- zvýšení odporu volantu;
- abnormální zvuky při otáčení volantu;
- únik kapaliny.
Je třeba také vyměnit kapalinu, pokud byla provedena oprava čerpadla nebo jiných komponentů posilovače řízení. Použitím oleje, který ztratil své původní vlastnosti nebo je nevhodný, může dojít k poškození čerpadla nebo cívky a vést k předčasnému opotřebení těsnících prvků. U některých vozidel, jako je například Toyota Corolla, Subaru Impreza a téměř všechny vozy Volkswagen, neexistuje možnost vyměnit těsnicí prvky. Pokud se opotřebují, budete muset nainstalovat nový systém posilovače řízení.
Jak si vybrat kapalinu do posilovače řízení
Existuje několik hlavních typů kapalin:
1. Minerální. Patří mezi ně rafinérské ropné frakce a přísady zlepšující užitné vlastnosti oleje. Hlavní výhodou minerálních kapalin, kromě ceny, je to, že nemají agresivní vliv na gumové prvky. Mají však krátkou životnost a jsou náchylné ke zvýšené tvorbě pěny.
2. Polosyntetické. Jejich složení obsahuje minerální i syntetické látky. Jejich výhodou je nižší stupeň viskozity, odolnost proti tvorbě pěny a dobrá mazací schopnost. Nicméně, polosyntetické tekutiny mají destruktivní vliv na gumové prvky posilovače řízení.
3. Syntetické. Jejich složení obsahuje převážně vícesytné alkoholy, polyestery a malé množství zejména rafinovaných ropných frakcí. S cílem snížit destruktivní vliv na gumové těsnění jsou speciální přísady smíchány do směsi syntetických olejů. Syntetické kapaliny jsou dražší, ale mají vynikající provozní charakteristiky: odolnost proti tvorbě pěny, nízkou viskozitu, schopnost pracovat v extrémních teplotách a nejdelší životnost.
Kapalina posilovače řízení obvykle na balení obsahuje informace o normách, které splňuje a na jakou značku vozidla ji lze použít. Ve výběru Vám také pomůže mazací plán k nahlédnutí ZDE
Hydraulické kapaliny se liší nejen složením a funkčními vlastnostmi, ale také barvou. Nejběžnější jsou následující:
1. Červené. Jsou vyráběny podle standardů pro automobilovou skupinu General Motors a jsou známy jako Dexron. Jsou vyráběny koncernem i třetími stranami na základě licence. Tyto kapaliny jsou používány ve vozidlech Toyota, Nissan, Hyundai, Kia, Mazda a General Motors.
2. Žluté. Jsou určeny především pro vozidla značky Mercedes-Benz. Jsou vyvinuty koncernem Daimler, ale vyráběny i jinými výrobci na základě licence.
3. Zelené. Jsou vyráběny německou firmou Pentosin. Jsou aktivně používány v autech Volkswagen, Ford, Bentley, BMW, Volvo, i ve vozech Daimler AG Group.
Nicméně je chyba vybírat olej do posilovače řízení pouze podle barvy. Shoda barvy nemusí vždy znamenat stejné složení. Například tekutiny Dexron mohou být buď minerální nebo syntetické, i když mají stejnou barvu. Je důrazně zakázáno míchat minerální, syntetické a polosyntetické tekutiny mezi sebou.