Brzdové kapaliny
V této kategorii naleznete brzdové kapaliny určené pro hydraulické brzdové systémy a pro olvádání spojek.
Jakou brzdovou kapalinu použít do vašeho vozu naleznete ZDE
Brzdovou kapalinu měňte bezpodmínečně každé 2 roky. Brzdová kapalina je hydroskopická, což znamená, že vstřebává vodu. V případě, že začne voda vařit, tedy při 100°C, vzniká z ní pára. Pára je stlačitelná, což znamená při brždění propadnutí pedálu a ztrátu brzdného účinku. Minimální bod varu "funkční" brzdové kapaliny je 150°C, nová brzdová kapalina má bod varu od 230°C do 330°C.
Chemické složení brzdových kapalin:
V závislosti na chemickém složení rozlišujeme tři typy brzdových kapalin. Kapaliny na bázi silikonu, glycolu, nebo minerálních olejů. V automobilovém průmyslu se kapaliny na bázi minerálních olejů téměř nepoužívají s výjimkou Citroenu – LHM (Citroën liquide hydraulique). DOT3, DOT4 a DOT5.1 jsou brzdové kapaliny na bázi glykolu a DOT5 je silikonová kapalina.
Druhy brzdových kapalin:
DOT3 je glykolová brzdová kapalina s bodem varu minimálně 205°C a mokrým bodem varu minimálně 140°C. Absorbuje kolem 1 až 2 procent vody za rok v závislosti na okolních podmínkách. Je mísitelná s DOT4 a DOT5.1, takže při výměně kapaliny (např. přechod z DOT4 na DOT5.1) nemusí být okruh nijak vyplachován.
DOT4 je glykolová brzdová kapalina s bodem varu minimálně 230°C a mokrým bodem varu minimálně 155°C. Absorbuje kolem 1 až 2 procent vody za rok v závislosti na okolních podmínkách. Používá se u automobilů s většími nároky na účinnost brzd a u ABS, ESP, atd… Takže dnes už všude.
DOT5 je silikonová brzdová kapalina s bodem varu minimálně 260°C a mokrým bodem varu minimálně 180°C. Je hydrofobní, takže neabsorbuje vodu z okolí. Neničí lak na vozidle a je kompatibilní s většinou pryžových dílů. Absorbuje hodně vzduchu z okolí, což způsobuje gumovější odezvu brzd. Při kontaminaci vodou je brzdový systém okamžitě vyřazen. Používá se u veteránských aut, vojenské techniky.. Někteří výrobci ji používají i u cestovních vozů. Není vhodná pro závodní použití, protože při vyšších teplotách roste její stlačitelnost.
DOT5.1 je glykolová brzdová kapalina s bodem varu minimálně 260°C a mokrým bodem varu minimálně 180°C. Absorbuje kolem 1 až 2 procent vody za rok v závislosti na okolních podmínkách. Používá se u velmi náročných brzdových systému. Například v motorsportu.